سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بانک مقالات

اردیسم ، فلسفه یی برای شاد زیستن

    نظر
اردیسم ، اردیست orodism orodist sorkh


وجه تمایز فلسفه اردیسم Orodism با دیگر مکاتب فلسفی در بها دادن به ماهیت و ارزش شادی و بزم است . در کتاب سرخ جایگاه شادی و جشن ، ممتاز و ویژه است . ارد بزرگ برای شاد بودن هیچ محدودیتی نمی بیند و می گوید : برآزندگان شادی را از بوته آتشدان پر اشک ، بیرون خواهند کشید . شاید آدمهای سطحی نگر بگویند شادی هم مانند دیگر حالات آدم است . حال آنکه اینگونه نیست شادی قوه و بایسته روح ماست . همان عنصری است که امید را تحریک می کند همان عنصریست که جوشش و تحرک آدمی را در پی دارد . جامعه ی غمزده هیچ آینده ایی ندارد چون افق دید محدود و یاس بر همه امور سوار است . در بعد شخصی هم به افسردگی و خودخوری منتهی می گردد .
ارد بزرگ می گوید : «خنده در ورای خود رازها در سینه دارد.» و در جای دیگر اشاره می کند : «رازها در هنگامه شادی و بازی آدمی است . نکته فراموش شده جهان اندیشه ، تعریف درست این حالت هاست.» شناخت و پیگیری ماهیت شادی در اردیسم یک بحث دائمی است . اردیست ها خنده را روان زندگی می دانند و این سخن ارد بزرگ را می گویند: «زندگی ، پیشکشی است برای شاد زیستن . »

فلسفه اردیسم بر جشن های بزرگ میهنی تاکید دارد و می گوید : «جشن های بزرگ انگیزه افزایش باروری و پویایی آدمیان می گردد.» و نیز «جشن های پیاپی میهنی نرم خویی و دوستی را در بین مردم زیاد می کند .» شادی در اردیسم ریشه ایی بومی دارد ارد بزرگ یک فیلسوف وطن پرست ایرانی است و از این رو اردیسم آمیخته است با هویت ملی ما ، او می گوید: « شادی را به یکدیگر هدیه دادن شیره نوروز باستانی ایرانیان است.» تاکید بر شادی در این فلسفه به معنای تکروی در تامین نیاز و میل شخصی افراد برای دسترسی به شادی نیست در کتاب سرخ می خوانیم : «زندگی خوب ، تنها در دلشادی ما نیست همزیستی و مهر به خوبان بهترین زندگی را برای ما می سازد .»
یک فرمان کلیدی در کتاب سرخ وجود دارد که با دقت بر آن می توان به هویت و گنجینه اصلی اردیسم دست یافت : «شادی کجاست ؟ جای که همه ارزشمند هستند .» ...
این نوشته را با نخستین اصل فلسفه اردیسم به پایان می رسانم : «اگر پایکوبی و شادی نباشد ، جهان را ارزش زیستن نیست .»

شادیتان هر روز افزونتر

 منبع : http://congress60.org/News/Show.aspx?RelatedID=14&Users=1

 

مطلبی مرتبط با مقاله :

http://loveiranlove.files.wordpress.com/2010/10/orodist-15.jpg


چرا اردیستها بیشتر از وسایل سرخ و قرمز استفاده می کنند ؟

جواب :
استفاده بیشتر از رنگ سرخ در بین اردیستها به چهار دلیل است :
1- اولین علتش "ارزش شادی" در فلسفه اردیسم است . سرخی و قرمزی رنگ شادی و جشن است .
2- نام "کتاب سرخ" ارد بزرگ که ریشه فلسفی اندیشه اردیسم است یکی از عوامل مهم انتخاب این رنگ توسط اردیستها بوده است .
3- ارزش میهن در فلسفه اردیسم ، و جانبازی برای سربلندی نام آن هم می تواند یکی دیگر از عوامل انتخاب رنگ سرخ باشد .
4- قرمزی و سرخی نماد هیجان و تلاش است ، گوشه گیری و انزوا در کتاب سرخ بارها رد شده است .