سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بانک مقالات

جهش 5 پله‌ای ایران در تولید علم جهان

تولید علم خوشبختانه چند سالی است که در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری ایران نهادینه شده و در واقع تلاش برای انتشار مقالات در نشریات معتبر علمی از حاشیه به کانون فعالیت‌های علمی تحقیقاتی و موسسات علمی رانده شده است.

در واقع رشد فزاینده تولید علم در کشور از طریق ارائه مقالات استادان و پژوهشگران کشور در مجلات معتبر بین‌المللیISI، ارائه سمینارهای مختلف در خارج از کشور و نیز انجام تحقیقات و پژوهش‌های بنیادین در زمینه علوم گوناگون طی سال‌های اخیر موجبات ارتقای رتبه ایران در زمینه تولید علم را فراهم کرده است، اگرچه هنوز براساس رتبه‌بندی‌های جهانی دانشگاه‌های کشور ما و نیز دانشگاه‌های جهان اسلام از رتبه قابل ملاحظه‌ای در بین دانشگاه‌های جهان برخوردار نیستند، اما این موضوع با صعود از پله‌های علمی جهان بتدریج تحقق می‌پذیرد.

هر چند تازه‌ترین رده بندی تولید علم بیانگر اخبار خوشایندی در این زمینه است و حکایت از صعود ایران به رتبه 37 جهان طی یک دوره 10 ساله دارد.

براساس آخرین آمار پایگاه (ESI (Essential Science Indicators‌، طی دوره تقریبی 10 ساله اول یعنی از ژانویه 1999 تا 28 فوریه 2009، ایران در بین 145 کشوری که رتبه‌بندی برای آنها صورت گرفته ‌است، در رده 37 جهان قرار گرفته و بر این اساس هم‌اکنون کشورمان با یک پله صعود نسبت به دوره قبل، در مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی پس از ترکیه جای گرفته است.

پایگاهESI در کنارWOS و JCR از پایگاه‌های سه‌گانه موسسه اطلاعات علمی (ISI) است که در بازه‌های زمانی مشخص به رتبه‌بندی کشورها می‌پردازد.

توجه به ارزیابی‌های این پایگاه‌ها از آنجا اهمیت می‌یابد که به اعتقاد کارشناسان در اعلام رتبه علمی کشور نباید تنها براساس تغییرات فوری که طی یک سال یا 6 ماه صورت می‌پذیرد را ملاک قرار داد؛ چرا که تغییرات تدریجی و سابقه گذشته یک کشور همراه با آخرین تغییرات در وضعیت مدارک علمی آن می‌تواند بیشتر درخصوص رتبه آن کشور با واقعیت منطبق باشد.

از این‌رو پایگاه ESI که رتبه‌بندی آن براساس بازه‌های تقریبی 10 ساله صورت می‌گیرد می‌تواند از بهترین ملاک‌ها برای مقایسه وضعیت علمی کشورها باشد.

بویژه این‌ که این پایگاه بر مبنای زمان به ارائه آمار در قالب شاخص‌های تعیین شده تولید علم از جمله رتبه علمی کشورها براساس تعداد تولیدات علمی، تعداد کل استنادها و نسبت استناد به تولیدات علمی می‌پردازد.