سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بانک مقالات

چالش آلودگی هوا در گستره جهانی

    نظر
http://blufiles.storage.msn.com/y1pgFPrs09u4nzB7dreOecmF8vpa5LGyOzhyaD7jfgo9SOYL4T0_65GO1ArwaqPaXtslc37W8NtwFw

نزدیک به سه دهه است که هوای ناپاک در جهان پدید آمده و گرداگرد کره زمین را آلوده ساخته است.
هوای ناپاک ، همچون گردی نادیدنی ، به صورت غباری زیان بار در فضای اطراف گستره خاکی قرار گرفته است. و نخستین زیان این قشر آلوده متوجه دستگاه تنفسی می شود و مسمومیت ناشی از گازهای آلاینده برای اولین بار به قلب و دستگاه تنفس آسیب وارد می سازد که بیماریهای قلبی را در پی خواهد داشت. آلودگی هوا نه تنها برای اشخاص سالمند بسیار زیانبار است بلکه بر سلامتی کودکان و نوجوانان تأثیرات بسیار زیان بخشی دارد. مخصوصا هنگامیکه مردم در هوای آلوده دست به تمرینات ورزشی می زنند هوای ناپاک از طریق دستگاه تنفس وارد بدن شده و تأثیرات نامطلوبی برجا می گذارد.
تحرکات شدید بدن و انجام ورزشهای پر تحرک در فضایی که بسیار آلوده است شدیدا به دستگاه تنفسی و بدن انسان صدمه می زند. در عین حال آثار سوء هوای آلوده بیشتر برای کسانی است که سابقه ناراحتی های جسمانی، ریوی و قلبی داشته باشند.

http://www.stanford.edu/group/ccr/blog/Dead%20Salmon.jpg

نازک شدن لایه اوزون و در نتیجه تابش پرتوهای زیانبار به زمین، می تواند تأثیرات ناگواری بر سلامتی انسان و سایر موجودات زنده داشته باشد و حتی در مواردی باعث اختلالات شدید عصبی و روانی می شود. تأثیرات مخرب تابش، ناشی از لایه اوزون در کانادا، شیلی و استرالیا، عوارض شدیدی به جای گذاشته است. تغییرات آب و هوایی نه تنها سلامتی انسانها را به خطر افکنده بلکه نظم کلیه موجودات زنده و گیاهان را نیز دچار عوارض شدیدی ساخته است . نبود دید روشن از تحولات آینده طبیعی باعث بروز انواع بیماریها و امراض وحشتناک شده است و این با تکامل همه جانبه بشری کاملا در تضاد است به قول دانشمندی نظیر ارد بزرگ : تندرستی پیش نیاز هر آرمان باشکوهی ست . چطور می توان با انباشت گازهای آلاینده در پیرامون کره زمین، که موجب بارش باران های اسیدی نیز شده است و تاکنون خسارات بسیار سنگین و غیرقابل جبرانی به مزارع کشاورزی وارد کرده است آینده و آرمانی مناسب برای بشر امروز متصور شد . تنها راه کاهش این گازها و خسارات ناشی از آن پایبندی کشورهای صنعتی توسعه یافته به پیمان های جهانی به ویژه پیمان کیوتو می باشد .

http://yachtpals.com/files/userimages/JUNK1.jpg